פיתוח מנהיגות

ביטחון היתר והשלכותיו על החשיבה היצירתית

(מתוך "חושבים אחרת" – אילן אליאור 2000)

אחד מתפקידיה של החברה היא לחנך דור המוביל את המציאות קדימה. דור שמתעל את נטיותיו הקונפורמיסטיות לכיוונים פרודוקטיביים ואינו מכלילן על כל תחומי החשיבה וההתנהגות היומיומית. המערכת המחנכת צריכה לעודד דור שאינו מקבל את המציאות כנתון, אלא מנסה להשפיע עליה ומציב סימני שאלה סביב המובן מאליו. אנו חייבים לעשות את ההבחנה בין קונפורמיזם בעל ערך הסתגלותי לבין קונפורמיזם מקבע, ולנסות להוקיע את הנטיות הקונפורמיסטיות המקבעות.
אנו נוטים להפגין בד"כ בטחון יתר בהנחותינו ובעמדות הנגזרות מהן. אנו עסוקים בהגנה עליהן יותר מאשר בבחינתן. בכך אנו מחזקים את תחושת שליטתנו במציאות. ע"י הצבת סימני קריאה רבים ומעט סימני שאלה, אנו מנסים להצטייר כהחלטיים, תכונה המתוגמלת באופן חיובי בחברה המודרנית. נטיות אלה עשויות להיות בעוכרינו ובעוכריה של הקדמה וההתפתחות.
Russo & Schoemaker ערכו מחקר שנועד להמחיש את נטייתנו להפגין נחישות, בטחון עצמי והחלטיות, גם בתחומים בהם רמת הידע שלנו נמוכה. הקורא מוזמן להתנסות בדרך שבה התבצע המחקר:

לפניך עשרים שאלות העוסקות בידע כללי. לכל שאלה כתוב שני ערכים (האחד נמוך והשני גבוה) שאתה בטוח ברמת ביטחון של 90% שהתשובה הנכונה נופלת בין שניהם. כלומר עליך לבחור טווח ערכים כזה שיאפשר שתהיינה לך שתי תשובות שגויות לכל היותר מתוך 20 התשובות.
מספר השאלה הערך הנמוך הערך הגבוה
1 מהו המרחק בין כדור הארץ לירח?
2 כמה מיליוני אנשים חיים באוסטרליה?
3 מהו גובה המתח בהתעמלות?
4 באיזו שנה היה גרוש ספרד?
5 מה קוטר המעגל באמצע מגרש כדורגל?
6 כמה משלים אמר שלמה המלך?
7 מהו הזמן שאדם יכול לחיות מבלי שיגיע חמצן למוחו?
8 מספר המדינות החברות באופ"ק?
9 מהו המשקל של מטוס בואינג 747 בק"ג?
10 מהו קוטר הירח?
11 באיזו שנה נולד מוצארט?
12 מהו משך ההריון (בימים) של פילה אסיאתית?
13 מהו המרחק האווירי בין לונדון לטוקיו?
14 העומק הידוע הגדול ביותר באוקיינוסים ע"פ כדור הארץ (במטרים)?
15 מהו אורך החיים הממוצע של אוגר?
16 מהו מספר המאמינים בעולם בדת הבודהיזם?
17 מהו רוחב (בק"מ) מצרי הבוספורוס (בין הים השחור לים התיכון)?
18 מהו השטח (בק"מ מרובעים) של בורמה?
19 מהו אורך עובר בן 14 שבועות?
20 מהי צפיפות התושבים (מספר תושבים לקמ"ר) בבלגיה?


עתה לאחר שסיימת בדוק את מספר תשובותיך הנכונות בעזרת התשובות הנתונות בסוף המאמר.
האם עמדת במשימה? האם מספר השגיאות שלך במטלה נמוך משתיים? אם לא אתה נמצא בחברה טובה, או לפחות אינך חריג.
בשאלון דומה שהעבירוRusso ו Schoemaker ל 1000 נבדקים, פחות מאחוז אחד מהמשתתפים במחקר עמדו בדרישות המטלה ורובם שגו ב 40% מתשובותיהם.
השאלון אינו מודד את רמת הידע שלנו, אלא את מידת המוכנות שלנו להודות בכך שאיננו יודעים. מוכנות זו באה לידי ביטוי בהרחבת טווח התשובות.
אנו נוטים להאמין בתשובותינו באופן מופרז, ולכן, סביר להניח, שברבות מהשאלות עליהן ענית לא רשמת טווחים גדולים דיים דבר שהוביל לשגיאה.
רבים מאתנו סובלים מביטחון יתר בהחלטותיהם אפילו אם הם עשויים לשלם על כך במחיר ההצלחה. מכאן שתפקיד החינוך לחנך להתלבטות ולבחינת אלטרנטיבות בשלב ראשון של גיבוש החלטות והתמודדות ראשונית עם בעיות. מאידך חשוב לחנך להחלטיות ולהפגנת ביטחון בהגנה על עמדות, רק בשלב השני של הצגת ההחלטות והפתרונות שגובשו ויישומם. השלב הראשון כפי שגרסתי אינו מפותח דיו ואנו קופצים מהר מדי לשלב השני.

תשובות לשאלות ידע
1. 384,000 ק"מ 2. 14 מליון 3. 2.5 מ' 4. 1492 5. 9.15 מ' 6. 3000 משלים 7. 3 דקות 8. 13 מדינות 9. 176,670 ק"ג 10. 3800 ק"מ 11. 1756 12. 645 ימים 13. 10500 ק"מ 14. 11000 מטרים 15. 4 שנים 16. 300 מיליון 17. ק"מ אחד 18. 678,000 ק"מ 19. 15 ס"מ 20. 322 תושבים

כל הזכויות שמורות ל - BeHave בע"מ